Handelscultuur

Om de leidraad voor ambitieuze ondernemers samen te stellen, bevroegen we enkele experten en ervaringsdeskundigen. Het resultaat van de Chinese handelsactiviteiten van deze Vlaamse experts bracht heel wat nuttige inzichten naar boven. Hun mening spreekt voor zich: China is op vele vlakken nog een ongerepte parel voor Vlaamse innovaties. 

Business in China volgens Vlaamse ondernemers 

Spreek de taal 

Het Chinees is een aartsmoeilijke taal vol uitgebreide dialecten: een goede tolk is een must. Ook is de Chinese handelscultuur gebaseerd op netwerken. In het beste geval zorgt deze tolk ineens voor een culturele vertaalslag: die is essentieel in de onderlinge communicatie. 
TIP: volg het voorbeeld van AWG Architecten. Via een lokaal aanwezige ‘culture spreader’ konden ze zich tot in de diepe kern van de lokale cultuur inwerken: een must voor elke Vlaamse ondernemer die het wil maken in China. 

Zakendoen = netwerken 

Je lokale handelsnetwerk is van essentieel belang: de Chinese handelscultuur is gebaseerd op onderlinge connecties en contacten. Dat lokale netwerk heeft een enorme invloed: vertrouwen is vaak belangrijker dan een ondertekend contract. Een netwerk uitbouwen betekent tijd investeren in duurzame relaties, en tussenpersonen of gemeenschappelijke kennissen inschakelen. 

Respecteer de hiërarchie 

Meetings vinden plaats tussen gelijke niveaus: binnen Chinese organisaties speelt hiërarchie een erg bepalende rol. Probeer zelf aanwezig te zijn op essentiële vergaderingen en richt je altijd tot de persoon met beslissingsbevoegdheid: deze zit steeds centraal aan de vergadertafel. Respecteer ook de status van je gesprekspartners: vermijd zo in China te allen tijde dat je gesprekspartner gezichtsverlies zou lijden.

Cultuurtips van de experts 

Enkele extra vuistregels die je Chinese handelsavontuur vlotter doen verlopen:

  • Houd rekening met de officiële vakantiedagen.
  • Een overeenkomst wordt altijd beklonken tijdens een etentje of andere vorm van entertainment. De besprekingen worden hier echter voortgezet!
  • Relatiegeschenken zijn common practice: weiger een geschenk niet. Overhandigen en ontvangen doe je steeds met twee handen.
  • Zelf een geschenk bij? Gebruik dan rood inpakpapier of lint.
  • Neem tweetalige naamkaartjes mee. 

China is aan het leapfroggen: hun circulaire economie groeit immens, hun aanpak is instant en de data is transparant.

Johnny Browaeys
China Business Developer Specialist

WeChat is essentieel: dit open platform is de enige vorm van vlotte communicatie, zelfs op confidentieel niveau. 

Sven Agten
Adviseur Agio Capital & Business Solutions

Investeer in een degelijke kwaliteitscontrole bij je Chinese producent: zo ben je steeds verzekerd van de geleverde kwaliteit.

Nico Vanherle
JAGA China

Vergeleken met China, zijn de Europese bedrijven zeer log. De Chinezen smijten heel snel een pak geld wanneer ze het gouden ei denken te hebben gevonden.

Steven Couwels
CEO Real to Desk

Partners